tisdag 8 december 2009

Ska man behöva tjata sig till vaccin?

Förvarning. Det kommer ett klagoinlägg nu. Bara så ni är förberedda.

Jag är djupt besviken. Jag vet inte vart jag ska börja. Jag är nog en av dem få som verkligen "längtat" efter att få ta vaccin mot svininfluensan, självklart inte bara för min egen skull utan även för människorna i min omgivning. Jag har under flera veckor försökt få vaccin, jag är medveten om att jag egentligen inte får vaccinera mig förrän denna vecka som är nu. Vecka 50. Har blivit avvisad två gånger trots olika skäl! Bland annat att jag är personlig assistent åt riskgrupp. Jag blev avvisad för att det inte var min vårdcentral, men Kristoffer fick ta vaccin trots att han är i samma riskgrupp som mig, alltså, ingen riskgrupp. Detta var cirka 3 veckor sedan.

Förra veckan gick jag och väntade på gårdagen. Äntligen vecka 50. Jag skippar föreläsningen i skolan på eftermiddagen för att ställa mig först kö på Citypraktiken för att få vaccin! På vägen hem upptäcker jag på deras hemsida att "vaccinet är slut (ingen leverans idag måndag)". Nehe, tänkte jag och blev lite sur och tänkte att jag får väl försöka imorgon! Idag, tisdag, gick jag även och "längtade" efter att få komma och vaccinera mig, ingen information på hemsidan förutom att "vaccinet är slut, ny leverans vecka 50". Då har det väl kommit in idag! Ringer dit för att kolla, nej, inget vaccin.

På torsdagkväll åker jag till London, utan att vara vaccinerad. Kommer att träffa hundratals människor. Nu har jag på något sätt gett upp. Mina föräldrar har vaccinerats, de är inte i någon riskgrupp. Men de bor ju såklart i Skåne där vaccineringen verkligen har fungerat med bravur. I Västerås har det gått segt. Jävligt segt. Jag är sjukt besviken på Västerås vårdcentraler. Jag kunde fått vaccin för 1 månad sen nere i Skåne men nu kanske jag får vänta ytterligare en vecka. Finns ens svininfluensan kvar? Är det värt besväret?

Sjukt att man ska behöva tjata sig till ett vaccin. Det finns säkert ett flertal personer i riskgrupp som inte ens brytt sig om att vaccinera sig, för att de inte riktigt "brytt" sig. Här står jag och verkligen vill ha vaccin, men jag står fortfarande utan. Nu är jag riktigt less.

Inga kommentarer: