fredag 17 februari 2012

Diskussion

Fick för mig att diskutera lite. Återkommer till ett ämne jag tagit upp tidigare i bloggen. Just mitt största intresse, träning.

Det är oerhört intressant att diskutera det fram och tillbaka. Om vi börjar med kommentarerna man ofta får höra när man tränar mycket; "Men, du behöver ju inte träna sådär mycket, du är ju redan smal" eller "Oj, vad mycket du tränar, tänk på att man måste vila också". Samt även diskussionen kring att man är hysterisk, narkoman, inte har något liv och så vidare.

Kommentar nummer ett till exempel, åt den kan man bara skratta. För alla handlar inte träning enbart om något som ska göras för att gå ner i vikt. Visst, det kanske är en anledning till varför många börjar träna, men träning handlar om sååå himla mycket mer än just det. Inte nog med att många börja träna, inser hur grymt det är och vad det gör med kroppen. Känslan av att känna sig starkare, faktiskt bli starkare, orka mer, bli piggare och allt det där andra. Okej, ja, jag kanske är smal eller åtminstone normal, men mitt främsta mål med träningen är inte att gå ner i vikt. För mig handlar det om att må så jäkla bra som jag gör när jag tränar, bli starkare, piggare & få bättre kondition. Jag kan rabbla miljoner med flera anledningar till att jag faktiskt behöver träna såhär mycket, och varför jag vill träna såhär mycket.

Kommentar nummer två. Som den träningsnörd jag är och som det stora intresse jag har för träning är jag fullt medveten om att kroppen behöver vila, hur ska jag annars nå några resultat? Det är synd att vissa inte förstår att kroppen behöver återhämtning, men sen handlar det om en annan sak också. Det sägs att en viss muskelgrupp behöver vila 48 timmar för att kunna återhämta sig. Och, de som tränar samma sak varje dag (ta till exempel löpning) låter inte musklerna, i detta fall hela kroppen, vila en enda dag. Detta kommer så småningom att resultera i trötthet, ingen ork överhuvudtaget och överträning. Och, jag tränar inte samma sak varje dag, vilket betyder att jag kan träna 6 gånger utan problem. Den 7e dagen har jag som regel vilodag för att låta kroppen återhämta sig.

Träning är ett beroende. Det ger energi och inte minst endorfiner. Lycka helt enkelt. Bästa boten mot nedstämdhet eller vad det nu kan vara. Bästa boten mot allt. Ja, inte sjukdomar då, men nästan allt det andra. Jag är beroende. Jag kanske är hysterisk också, men jag skiter i vad du tycker om det.

Frågor på det?

Tummen upp för träning!

1 kommentar:

Angelica sa...

Kära Anna! Kunde inte sagt det bättre själv!!!!