onsdag 9 januari 2013

Pizza

Jag måste bara dela med mig av detta fantastiska recept som jag provade idag. Pizzan är ett recept från Stefan som skriver blogg på World of Shape. Ska tilläggas att jag inte kör fitnessfighten utan jag inspireras av deras tänk samt tar inspiration på nyttiga recept!

Receptet är för två personer och pizzadegen enligt mått för FF, men det går givetvis att ändra hur man vill. Och, jag tog inspiration från Stefans recept och använde lite annorlunda grejer mot hans recept. Det var riktigt riktigt gott!

Pizzadeg
50 g grovt rågmjöl
10 g fiberhusk (ett glutenfritt mjöl som finns bland glutenfritt i affären)
2 tsk olja
3 msk vatten
En nypa chilipulver/peppar

Blanda ihop ingredienserna och kavla ut på en form.

Fyllning
Krossade tomater (pizzans tomatsås som jag även valde att krydda med basilika)
Strimlad kalkon
Tomater
Gul lök
Keso

Bred ut tomatsåsen på degen och krydda med basilika (alternativt oregano). Lägg på tomater, lök, kalkon och avsluta med keso på toppen. In i ugnen i cirka 10 minuter på 200 grader.

Örtkvarg
Lättkvarg eller lättkesella samt valfria kryddor. Jag använde mig av frysta kryddorna "Örtkryddor provencale" samt en nypa salt.

Servera pizzan med en klick örtkvarg och sallad. Njut!


Inga kommentarer: