söndag 17 februari 2013

Proteinbollar

Ikväll fick jag lust att baka något nyttigt snacks igen efter en vecka orutin & sjukdom. Jag hamnar i orutin gällande mat & allting om jag inte får träna ordentligt.

I vilket fall som helst så provade jag ett nytt recept som jag inte provat tidigare. Alltså inte samma proteinboll-recept som jag la upp för några veckor sedan.

Proteinbollar (detta recept gav cirka 10 bollar)

½ dl proteinpulver (valfri smak, jag använde kokos)
100 g lättkvarg
1 msk kakao
20 g (ca 1/4 dl) jordnötssmör (och utan tillsatser som socker såklart, rent jordnötssmör alltså)
1,5 dl havregryn
Sesamfrön eller kokos

Blanda alla ingredienser, rulla i sesamfrön eller kokos, vad som nu finns hemma. Jag använde sesamfrön. Bra "snacks" till kaffet eller till kvällen om man blir sugen på något. Enligt originalreceptet skulle man ha stevia i också, men jag struntade helt i det eftersom jag tycker att proteinpulvret i sig ger tillräcklig sötma. Men det är smaksak!

Bollarna får 4/5 i betyg. De är ganska mastiga så en räcker tycker jag! Jämför man dessa bollar med förra receptet jag gjorde var ju de förra desto mycket godare, kanske beror på det riktiga smöret i dem, alltså inte lika nyttiga!

Länk till förra receptet: http://annaekvall.blogspot.se/2012/12/nyttigt-snacks.html

Bild lånad från shapemeup.se




Inga kommentarer: