måndag 26 oktober 2009

Irriterad

Imorse vaknade jag upp irriterad. Det är skitigt hemma, vi har tonvis med tvätt och vi har ingen mat i kylen. Jag har ingen ork för att storstäda själv, jag har ingen ork till att tvätta, och dessutom har vi inget tvättmedel. Och storhandla går inte att göra utan bil. Dessutom finns inte tid för att jag måste plugga och Kristoffer har två tentor som väntar denna veckan. Alltså, ingen städning, ingen tvättning och ingen handling. Irriterad var ordet och vi blir irriterade på varandra. För jag orkar inte vänta tills slutet av veckan med att städa.

Sen tänkte jag... vilket i-landsproblem! Varför gå och reta upp sig och bara klaga över hur skitigt det är, hur mycket tvätt det finns och att vi inte har något mat. Det tar max 15 minuter att torka av och dammsuga (lite bättre iallafall, trots att det inte är någon storstädning), lyft på arslet och gå iväg till affären och handla det som behövs göras (visst, ingen storhandling men det kan vänta till slutet av veckan, köp tvättmedel också!), och medan jag tvättar kan jag ju plugga. En paus på 5 minuter att gå ner och lägga in en maskin är inte mycket tid. Jag kommer förmodligen ändå inte sitta och plugga heeela tiden. Exempelvis nu, när jag bloggar...

Jag måste sluta irritera mig på såna saker och ge slag i saken istället! Sluta klaga och agera istället!

Inga kommentarer: