söndag 13 mars 2011

Mörkt filmjölksbröd

Fick önskemål från min vän Hillman att ge er receptet på mitt goda filmjölksbröd. Här kommer det! Jag tänkte faktiskt baka det idag också, superenkelt.

Detta är ett recept som motsvarar två limpor. Jag brukar halvera, eftersom jag bara har en brödform, haha!

Ingredienser
6 dl grovt rågmjöl
4 dl dinkelfullkornsmjöl
3 dl grahamsmjöl
1 tsk salt
1 dl solrosfrön
1 dl linfrön
1 dl hasselnötter
1 l filmjölk
1 1/2 tsk bikarbonat
2 dl mörk sirap

Jag brukar även ta mindre sirap eftersom brödet blir så pass sött och gott ändå. Alltså istället för 2 dl för två limpor kör jag kanske 1 dl. Det räcker gott och väl!

Sätt ugnen på 175°C.

Blanda ihop mjölsorterna med salt, solrosfrön, linfrön och nötter i
en bunke. Nötterna kan grovhackas eller användas hela.

Blanda noga ihop filmjölk med bikarbonat och sirap. Tillsätt mjölblandningen och rör mycket försiktigt till en jämn, tjock smet. Smörj två 1 1/2-liters brödformar. Fyll den med smeten och strö över lite mjöl.

Grädda bröden i formarna i nedre delen av ugnen, ca 1 1/2 timme. Täck med folie om de blir för mörka. Pröva med sticka så att de känns torra. Stjälp upp bröden på galler och låt dem vila inlindade i kökshanddukar någon timme eller två. Det gör att brödens hårda utsida förblir "knaprig".

Jag har inspirerats av ICA:s mörka filmjölkbröd, men har bland annat bytt ut exempelvis vetemjöl mot nyttigare varianter.

1 kommentar:

Hillman sa...

Tack vännen! Nu ska här bakas! ;)