onsdag 5 oktober 2011

Infektion

Ja, den kunde ju inte ha kommit mer olägligt. Igårkväll, efter en första upplärningsdag på TT, mådde jag inte alls bra. Halsen gjorde ont, kroppen värkte och jag svettades och frös om vartannat.

Inatt sov jag inte heller särskilt bra och imorse när jag vaknade kunde jag knappt röra mig ur sängen. Väl ur sängen åt jag frukost vid tv:n och fick ligga och sitta om vartannat för att kroppen inte orkade sitta upp. Vågor av svett tog över kroppen emellanåt samtidigt som jag var urrig. Feber? Förmodligen. Jag ignorerade det och tog en värktablett. Väl på TT, dags för upplärningsdag nummer två, satt jag mig framför min dator och världens tsunami av svett sköjlde över mig, sjukaste jag varit med. Svetten bara rann på både bröstkorgen och på ryggen. Tur att jag hade en svart tröja, som dessutom var pösig!

Nåja, i övrigt har jag mått okej hela dagen. Eftersom jag bara sitter still framför en dator har det ändå varit helt okej.

Nu vilar jag upp mig inför morgondagen som ska spenderas på DinSko. Ska bli riktigt spännande det också! Hoppas jag mår bättre då.

Hur mår ni? Jag lider lite av träningsabstinens...

I övrigt fick jag önskemål om GI-lasagnen som jag lagade häromdagen.

Du behöver:
1 stor squash (zucchini)
400-500 g nötfärs
1 burk krossade tomater (400 g)
1 gul lök
1 klyfta vitlök
Kryddor, ex torkad basilika och oregano (jag använde franska örter och basilika)
En påse riven ost (jag använde mager riven)
1 dl grädde (valfri fetthalt, jag använde matlagningsgrädde)
Salt
Peppar

Börja med att skiva squashen/zucchinin på längden i relativt tunna skivor. Lägg alla skivor på en kökshandduk och salta sedan squashen för att driva ut överflödig vätska. Hacka gul lök och vitlök. Stek till de blivit genomskinligt. Lägg på ett fat vid sidan om. Stek köttfärsen och tillsätt löken, krossade tomaterna, örterna och salt och peppar. Smaka av.

Smörj en ugnsform med lite smör eller olja och lägg sedan ett lager med squash så att det täcker botten. Varva sedan med köttfärs, squash, köttfärs och avslutade med squash på toppen. Häll på grädden och strö sedan över osten. Gratinera i ugnen på 225 grader i 20-30 minuter, tills osten fått en gyllene brun färg.

Servera med en sallad. Mmmmm!



Inga kommentarer: