onsdag 2 november 2011

Tjat om mat

Jag måste bara berätta om min middag som jag åt idag. Alltså, ja, tonfiskröran i går var dregel och allting sådant, men denna maträtt. Alltså, jag såg typ ljuset! Haha, helt seriöst. Det var så fruktansvärt gott, njutning på hööög nivå.

Zucchini "fritters" med stekt halloumi och en klick gurksås som vart över från laxen igår. Jag ska ge er receptet på dessa "fritters" som var UNDERBART goda. Perfekt istället för potatis, pasta eller ris och hur enkelt som helst att göra.

Du behöver:
1 zucchini
1 dl vetemjöl
2 vitlöksklyftor
2 ägg
½ tsk salt
½ tsk svartpeppar
Olja (mat-, raps-, solrosolja, det kvittar)

Riv zucchinin på den grovaste delen av rivjärnet. Pressa i vitlöken och blanda alla ingredienser till en "smet", smeten kan kännas lite vattnig men det gör ingenting. Häll i olja i en stekpanna så det täcker botten. Klicka i ca 2 msk "smet" per "biff" och stek/fritera cirka 2-3 minuter på varje sida tills de fått en gyllene brun färg. Samma sak på andra sidan. Servera tillsammans med halloumi, kött, fisk, kyckling eller vad du nu har hemma samt en kall sås, till exempel tzatziki. NJUT!

Bild lånad från Google

I övrigt har jag kört ett medelpass idag! Jympa alltså, kors i taket. Blir inte ofta nu för tiden. Det var kul tillsammans med Maria. Kristoffer ville också träna sen, så jag får väl se om det blir en kortare löptur för att tillfredsställa hans behov också, haha! Imorgon hinns träningen tyvärr inte med på grund av jobb. Trodde aldrig jag skulle behöva säga det, men så är det... Haha!


1 kommentar:

Sara Ekvall sa...

du borde ju nämna vem du fått receptet av! receptet är dessutom gjort av mig, tog bara inspiration från ett annat recept såååå! ;) hihi.