tisdag 13 september 2011

Formcheck?

Den 17 september, alltså nu på lördag är det alltså dags för Stockholm Halvmaraton (21 km). Jag kom på att jag typ inte nämnt någonting om den än så länge? Nåja, tänkte uppdatera er om hur jag känner inför loppet som väntar.

Eftersom jag drog på mig en jäkla eländig hosta som höll i sig i typ 4-5 veckor, ända in i mitten på augusti har jag inte kunnat träna riktigt så som jag ville. Jag har tidigare kunnat sprungit 10 km och ännu längre utan att känna minsta träningsvärk, trötthet eller liknande. Efter dessa veckor med hosta såg det lite annorlunda ut. Efter vi kommit hem från Grekland ansåg jag mig själv friskförklarad och gav mig ut på en 10 km löptur. Det kändes HELT okej faktiskt, var hyffsat nöjd trots den långa ofrivillga vilan. Dagen efter dock... FYFAN! Jag har aldrig i mitt liv haft sådan fruktansvärd träningsvärk. Jag kunde typ inte gå på heeela helgen!?! Nåja, vi drog upp till fjällen och vandrade några dagar, och när vi kom hem valde jag att ännu en gång ge mig ut på en 10 km löptur. Kan varit det värsta jag varit med om?! Benen kändes som betong, det kändes som att jag bar runt på 10 kg för mycket och jag mer eller mindre genomled hela löpturen. Men andra ord, jag kände inte igen mig själv eftersom jag fullkomligt älskar löpningen.


Nåja, nu efter några veckors löpande har benen käns tunga, tiderna har varit sådär och jag har varit lite orolig. De senaste gångerna jag sprungit, typ 3 senaste gångerna har jag äntligen lyckats få tillbaka springglädjen och det känns ännu en gång lätt att springa. Underbar känsla. Nu sprang jag 10 km igår i hyffsat lugnt tempo, benen kändes riktigt bra! På onsdag väntar pass nr 2 för denna vecka, jag räknar med en 5 km tur för att sedan vila benen fram till lördag, då det är dags.


Mitt mål har hela tiden varit att komma under 2 timmar. Nu känner jag såhär: Jag kommer mer än gärna under 2 timmar. Blir glad och nöjd och mitt mål uppnås. Men, med tanke på omständigheterna under sommaren och eftersom jag inte alls är i samma fysiskt bra form som i våras kommer jag vara mer än nöjd om jag kommer in på ungefär samma tid som på Göteborgsvarvet. Alltså, under 2 timmar, över 2 timmar... det kvittar. Jag ska njuta av loppet och ingenting annat.


Frågor på det?




Efter målgången på Göteborgsvarvet, en aning sliten eller? Haha!

3 kommentarer:

Karin W sa...

Kommer gå bra! Och precis som du skriver så är det bra med mål men det sker ju saker som gör att man kanske måste ändra dem.

SÅ tråkigt att jag inte kan vara med och peppa!! =( =(

Angelica sa...

anna min duktiga vän!
vare sig du kutar in i mål eller kryper så kommer iaf jag vara oerhört stolt över dig!!!!!

håller tummarna hela lördagen, de lovar jag :)

Karin W sa...

Svar: Jaaa haha. du är MER än välkommen att joina min rutin =D