torsdag 14 mars 2013

När hälsa blir ohälsosamt

Jag har på senaste tid läst en del bloggar, sett en del grejer på facebook som gjort mig lite upprörd. Eller snarare frågat mig frågan; varför?

Träning är ju något man ska må bra av & längta till. Men på senaste tid har det blivit sådan "hets" att träna. Träningen måste bli av. Jag anser inte träningen som ett måste & tycker inte heller att den ska vara påtvingad.  Jag syftar kanske inte på mig själv just i detta fall. Men jag har sett flera människor som tränar fast de mår dåligt, för att de måste träna. Måste göra bra resultat. Jag såg bland annat att ett av gymmen i stan hade en tävling där en motionär hade tränat 42 träningspass på en vecka & detta skulle sedan belönas. Min tanke bli bara "VA?". Hur kan man uppmuntra någon att träna så mycket på en vecka? Detta är när träningen och hälsan helt plötsligt blir ohälsosam. Varför denna hets?

Vad tycker ni? Diskutera gärna!

1 kommentar:

Karin W sa...

Jag håller, som du vet, med dig. Vi brukar ju ofta diskutera detta.
Jag vet inte om det kan ha att göra med hur man ser på saker. Jag ser aldrig träning som ett måste utan som något jag unnar mig själv. En egentid, en rolig stund, en tid där jag kan utmana och utveckla mig själv. Och framför allt: Lära känna mig själv och min kropp.

Att ha kontroll över kroppen och hur man funkar mentalt är ju så häftigt!

Jag tror dock att det är en hårfin gräns mellan att träna för att det är så himla roligt och till att träna för att man måste.

Det är lätt att bara falla över och hamna där. Och ibland märker man nog inte av det förrän det är försent. Alla är nog olika där. I mitt fall säger min kropp till mig innan det blir så. Andra kanske får andra signaler eller inte kan läsa de signaler man får (antagligen p.g.a att man inte från början tränat för att man vill lära sig om sin kropp utan för att prestera).